نهال توت سفید

درخت توت خوشه ای سفید، یک درخت قدیمی است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد .و معمولاً در هر کشوری دارای قدمت بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال است. این درخت قرن ها پیش  به اروپا برده شد و در آمریکا به عنوان منبع غذایی کرم ابریشم استفاده می شد.تاریخ ورود توت سفید به ایران از هخامنشیان و در زمان جمشید بوده است.

توت سفید بومی چین مرکزی و شرقی می‌باشد. در نقاط استپی و شمال ایران نیز کشت می‌شود و حتی به صورت  خودرو در جنگل‌های ایران پراکنده شده است.

گیاهشناسی توت خوشه ای سفید

درخت توت ، در مناطق گرمسیری همیشه سبز و در مناطق سرد دارای انواع خزان کننده است. عمرآن ۱۲۰ تا ۱۵۰ سال می باشد.

این درخت، می تواند تا ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر و  قطر یک تا یک و نیم متر رشد کند. پوست درخت در مرحله جوانی خاکستری روشن است و بعد خاکستری قهوه‌ای می‌شود.سطح پوست دارای شیارهای عمیق است.درخت دارای بدنه صاف و شاخه های متعدد با انشعابات زیاد است.

درخت توت سفید روی دامنه های با شیب ملایم کوهستان و مناطق معتدل مرطوب به خوبی رشد می کند.

شاخه های درخت اگرچه محکم به نظر می‌رسد اما به آسانی شکسته می‌شود پس باید در مناطقی کاشته شود که برف‌های سنگین زمستان شاخه‌ های آن را نشکند.چوب درخت توت از نظرساختاروخصوصیات شبیه به چوب اقاقیا است چون خیلی محکم و بسیار مقاوم به خشکی است.

توت خوشه ای سفید
توت خوشه ای سفید

برگ:برگهای این درخت شکل های مختلفی دارند و بعضی از آنها صاف ، لوب دار یا دندانه دار و بزرگ و قلبی شکل است.

گل:گلدهی در فروردین و اردیبهشت است.

میوه:توت سفید میوه ای آبدار،ریز و شیرین است که هم به صورت تازه استفاده می‌شود و هم برای مصارف زمستان آن را خشک میکنند.

میوه  دادن درخت از سن ۴ تا ۵ سالگی به بعد آغاز می شود.میوه دهی در مناطق معتدل ایران ،خرداد و تیر و در مناطق گرمسیر اردیبهشت است.

انواع نژاد نهال توت خوشه ای سفید :

توت دارای نژاد های گوناگون می باشد که هر کدام خصوصیات و ویژگی خاص خود را دارند. یکی از نمونه های توت سفید ،درخت توت سفید هرات می باشد. از لحاظ شکل ظاهری شبیه دیگر انواع توت ها می باشد یعنی برگهای بزرگ و قلبی شکل دارد،شاخ و برگ آن گسترده بوده و ارتفاع آن تا 25 متر نیز میرسد.

موارد مصرف توت خوشه ای سفید

توت خوشه ای سفید ارزش غذایی و دارویی دارد ، و میوه آن آبدار و شیرین است که طعم لذیذ و بی نظیری دارد. و از آن برای تهیه مربا نیز استفاده می کنند. از توت خوشه ای سفید برای خشک کردن نیز استفاده می کنند، با اینکه توت دارای مقداری قند می باشد. اما برای افراد مبتلا به بیماری قند هیچ ضرری ندارد .و می توانند جایگزین قند کرده و با چای میل کنند. توت سفید خشک و تازه برای کبد و طحال بسیار مناسب است.

میوه توت خوشه ای سفید
میوه توت‌خوشه ای سفید

نهال‌توت خوشه ای سفید در زمان چهار یا پنج سالگی بعد از کاشت امکان میوه دادن پیدا می کند. خرداد،تیر تا شهریور زمان رسیدن توت ها می باشد. جالب است بدانید چوب نهال توت سفید را نیز برای مصارف متعدد به کار میگیرند. افراد زیادی اقدام به احداث  توتستان هایی کرده اند و در زمان رسیدن میوه آن را برای فروش روانه بازار می کنند.

زمان مناسب کاشت نهال توت خوشه ای سفید

همانطور که اشاره شد به لحاظ شرایط آب و هوایی توت‌خوشه ای سفید در آب و هوای متفاوت امکان رشد دارد از هوای نسبتا گرم تا معتدل و یا هوای نزدیک به سرد هم برای کاشت نهال توت سفید  مناسب است.البته باید توجه داشت که سرمای زیاد باعث یخ زدن برگ های درخت توت می شود .در کل می توان گفت درخت توت گیاهی نور پسند می باشد .که تابش نور خورشید به تقویت و رشد شاخ و برگ او کمک می کند.

کاشت نهال توت خوشه ای سفید :

نهال‌توت خوشه ای سفید هم در بهار و هم در پاییز کاشته می شود،همانطور که اشاره شد به شرایط اقلیمی منطقه بستگی دارد. اولین قدم در زمان کاشت انتخاب زمین مناسب و شخم زدن آن می باشد که میتوان برا بازدهی بهتر آن را به مقداری کود آغشته کرد. سپس حفر گودال هایی با عمق مناسب در فاصله های 3 متری باید برای کاشت نهال توت سفید در نظر گرفت.

خاک مناسب کاشت

توجه داشته باشید اگر خاک زمین اسیدی بود مقداری آهک برای خنثی شدن آن بپاشید،جالب است بدانید درخت توت را در دسته گیاهان خنثی پسند قرار می دهند زیرا این درخت در خاک های خنثی رشد مناسبی دارد. در زمان کاشت نیز باید ریشه ها آزادانه درون خاک قرار بگیرند.

خاک های شنی برای کاشت نهال های توت سفید مناسب است. زمین هایی که به شکل باتلاق یا سفت هستند امکان رشد نهال وجود ندارد.  بعد از کاشت نوبت به کود دهی و هرس کردن و آبیاری درخت می رسد. کوددهی اصولی به نهال توت خوشه ای سفید به مقاومت درخت در برابر سرما و آفات کمک می کند.

آبیاری

تمام انواع درختان توت به آب برای رشد نیاز دارند .اگر در منطقه پر باران کاشته می شوند آبیاری مصنوعی نیاز به آب را بر طرف می کند در غیر این صورت نهال‌توت خوشه ای سفید در سال های اول کاشت هر هفته یک یا دو بار به آبیاری نیاز دارد .و با بالا رفتن سن درخت معمولا نیاز به آب نیز برای او کمتر می شود . می توان هر 15 روز یکبار آبیاری کرد.

هرس

درهرس درختان توت سفید اولاً همه شاخه های خشک شده و بیمار را بایدبریده و فوراً سوزاند .ثانیاً همه شاخه هایی که به سمت داخل تاج رشد کرده اند و ماآنرا نرک می نامیم .به دلیل بی بار بودن و بی جهت مصرف کردن مواد غذایی باید هرس شوند .همین نرکها درازدیاد درختان توت می توان استفاده نمود.

ثالثاً همه شاخهایی که تاج درخت را بی جهت شلوغ کرده و مانع رسیدن نور به میوه ها می شوند بایدحذف نمود. بهترین زمان برای هرس هنگامی است که برگها ریخته .و درخت در حالت خواب زمستانی باشد ولی در صورت لزوم در سایر مواقع نیز می توان درخت توت را هرس نمود

برداشت نهال توت خوشه ای سفید

نهال توت خوشه ای سفید اغلب در سال پنجم شروع به محصول دادن می کند .و بعد از گذشت چند سال میوه دادن آن به حداکثر خود میرسد .و تا چندین سال به همین شیوه باقی می ماند. زمان مناسب برداشت محصول موقعی می باشد که میوه کاملا رسیده و حالت براق دارد و به راحتی از شاخه جدا می شود.

برای چیدن آن می توانید چادر بزرگ زیر درخت پهن کنید سپس با تکان دادن شاخه توت ها را بچینید. توت ماندگاری بالایی ندارد و زود باید برای خشک کردن آن اقدام نمود. زمان برداشت میوه توت هم با شرایط جوی متناسب است غالبا از نیمه دوم خرداد تا اوایل مرداد ماه زمان رسیدن توت‌خوشه ای سفید می باشد.

نهالستان بهشت سبز توت خوشه ای سفید
نهالستان بهشت سبز توت خوشه ای سفید

توجه داشته باشید که :

فروش نهال توت خوشه ای سفید ، در نهالستان بهشت سبز با شناسنامه. و گواهی بهداشت تحت نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی صورت میپذیرد.و همچنین تمامی نهال ها به صورت تضمینی ارائه میشود.

نهال فروشی بهشت سبز تولید کننده نهال‌ توت خوشه ای سفید در کشور آماده ارسال. و فروش نهال‌ توت خوشه ای سفید به تمامی مناطق ایران می باشد.

نهالستان بهشت سبز آماده هرگونه همکاری و خدمات مشاوره رایگان به باغداران عزیز به منظور خرید بهترین. و با کیفیت ترین انواع نهال با ضمانت برگشت کالا می باشد.

تولید بیش از 1000 نوع نهال خوشه ای کمیاب در سال .با بهترین کادر مجرب تولید کننده محصولات کشاورزی زیر نظر جهاد کشاورزی. ارسال به تمامی نقاط کشور با بسته بندی عالی در نهالستان بهشت سبز .

خرید

برای خرید و همینطور اطلاع بیشتر از قیمت ‌نهال‌ توت خوشه ای سفید .نحوه خرید اینترنتی‌ نهال توت خوشه ای سفید لطفا با نهالستان تماس حاصل فرمائید.

تماس با نهالستان

شماره تماس : 09141804002

شماره تماس : 09038751942

پشتبانی 24 ساعته.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *