نهال توت چتری

نهال توت چتری یا توت مجنون یکی از ارقام درختان توت میباشد که شاخه های آن مانند چتر میوه آن را میپوشاند. این نوع درخت مناسب پارک ها میباشد. درخت white mulberry   یا همان توت چتری خوشه ای ،درختی است از خانواده Moraceae  که بومی شرق آسیا و چین میباشد. 

بیش از ۴۰۰۰ سال پیش این درخت در چین برای تغذیه کرم ابریشم کاشته میشد .امروزه این درخت به طور گسترده در نواحی معتدل و گرم کاشته میشود .درخت توت مجنون بومی هند،افغانستان،جنوب اروپا و شمال آمریکا نیز میباشد .
این درخت دارای شاخه هایی آویزان میباشد که اگر کوتاه نشوند حجم زیادى پیدا مى‏کند در این صورت میتواند پوشش مناسبى براى دیوارهاى رنگ و رو رفته و ساختمان‏هاى کهنه باشد.

کاربرد نهال توت چتری

کاربردتوت چتری خوشه ای در فضای سبز: کاشت در میادین، چمن کاریها، بولوارها و پارکها .از این درخت به عنوان پرچین و بادشکن نیز استفاده میشود.به طور کلی این درخت، درختی سازگار میباشد که تحمل آلودگی هوا را نیز دارد و برای کاشت در شهرها نیز مناسب میباشد.

درخت توت مجنون دارای عمر کوتاهی میباشد و رشدی به نسبت سریع دارد .این درخت در ۲ سایز کوچک و متوسط یافت میشود و تا ارتفاع ۲۰ متر نیز رشد میکند.ریشه این درخت عمیق و گسترده میباشد.طول برگ این درخت در درختهای جوان  در حدود ۳۰ سانتیمتر و در درختهای مسن بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر میباشد .این برگها برای تغذیه کرم ابریشم حیاتی میباشند.

توت چتری خوشه ای در مناطق معتدل به صورت برگریز و در نواحی گرمسیری ،همیشه سبز میباشد .فصل گلدهی از خرداد تا تیر بوده .گلها تک جنسی هستند ( گل های نر یا ماده بر روی درخت های جدا قرار گرفته اند) .گلها دارای ارزش زینتی نمیباشند.میوه این درخت ، توت مانند و بین ۱ تا ۲.۵ سانتیمتر میباشد .رنگ میوه ها بین سفید تا ارغوانی تیره (که به مشکی میزند) متغیر است و طعمی شیرین و مطلوب دارد.مزه این توت با توت قرمز،سیاه و سفید متفاوت است.پرندگان از این میوه تغذیه میکنند و سپس دانه ها را پراکنده میکنند.

هرس

شاخه های نهال توت چتری به حدی رشد می یابند که در صورت عدم هرس نمودن  نهال توت مجنون و درخت آن حجمی زیاد و در نوع خود بسیار زیبا ایجاد می کنند. به همین دلیل در برخی از خانه ها که در آن درخت توت مجنون کاشته شده است و نمای قدیمی و نامناسبی دارند،. این درخت می تواند محملی برای آراستن نمای این دست ، خانه ها باشد و کم نیستند خانه های قدیمی که از این پوشش بهره می برند.

میوه توت چتری
میوه توت چتری

رنگ میوه نهال توت مجنون (چتری)

 نهال توت مجنون ، یکی از ارقام پر محصول توت می باشد. توت مجنون ، دارای گوشتی سفید و پر آب و یا ارغوانی تیره ی مایل به سیاه است و مزه ی آن با دیگر انواع توت متفاوت است.  می باشد. این میوه با طراوت بسیار زیاد و طعم بسیار خوبش، بسیار کیفیت بالایی دارد. توت مجنون اندازه ای کوچکی دارد و رنگ چوب آن قهوه ای روشن و بسیار خوش ظاهر است.

تحمل سرمای زمستانی

این رقم در برابر عوامل جوی عملکرد نسبتا خوبی دارد و در مناطق معتدل رو به سرما ، رشدی بسیار خوب دارد.

نیاز به سمپاشی

یکی از محاسن دیگر بسیار مثبت این رقم، مقاومت بالای آن به بیماری و آفت ، است. اما آفت هایی چون مگس سفید ، و برخی از آفت های محدود دیگر نباید به این نهال نزدیک شوند. از این رو سمپاشی متوسطی، باید بر روی  نهال توت مجنون صورت گیرد. اما  نهال توت چتری ، برای تغذیه ی کرم های ابریشم ضروری است.

گرده افشان

گرده افشانی  نهال توت مجنون ، به وسیله ی پرندگان صورت می گیرد و آنها پس از خوردن توت های آن گرده آن را در مکان های متفاوت پخش می کنند.

زمان گل دهی

میوه ی نهال توت چتری خوشه ای در زمان گلدهی ، اندازه ای حدود ۱ تا ۲٫۵ سانتی متر است. همچنین گل ها پنج گلبرگ دارند و در مجموعه ۷ تا ۸ عددی ، در کنار یکدیگر می رویند. جای پرورش این گل ها بر روی درخت ، ساقه ها هستند که به آنها سیخک گفته می شود. اهمیت این سیخک ها بسیار زیاد است .

توت مجنون ( میوه توت چتری خوشه ای)
توت مجنون ( میوه توت چتری خوشه ای)

ارتفاع درخت

نهال توت چتری خوشه ای ، به دو نوع تقسیم می گردد. نوع اول آن که بیشتر جنبه تزیینی دارد، ارتفاعی بیش از ۳ متر را تجربه نمی کند و حاصل دستکاری ژنتیکی است. اما در نوع دوم آن که همان نوع قدیمی و اصیل توت مجنون است ، توانایی ارتفاع گرفتن تا حدود ۲۰ متر را نیز دارد.

فواصل کاشت

بهترین فاصله کاشت برای نهال توت مجنون  پایه بذری، ۳ متر در ۳ متر است .

نیاز به آبیاری

نهال توت مجنون مانند بیشتر درختان توت، به آب بسیار زیاد برای آبیاری نیاز ندارد. بهترین حالت آبیاری به نوع قالب بندی خاک بستگی دارد. چرا که نهال توت مجنون  و سایر درختان توت را می توان، به صورتی کاشت که کرت بندی شده باشند، و یا غرقابی آبیاری شوند و یا از سیستم های دیگر و متنوع بهره برد.

شرایط محیط

بهترین شرایط برای کاشت توت مجنون ؛ محیط هایی با آب و هوای معتدل هستند. توان تاب آوری و مقاومت این رقم بین -۳ درجه سلسیوس تا ۱۶ درجه می باشد.

تاریخ رسیدن میوه

میوه های نهال توت چتری ، را می توان در میانه تابستان تا انتهای تابستان برداشت نمود .

درخت توت چتری خوشه ای
درخت توت چتری خوشه ای

توجه داشته باشید که :

فروش نهال توت چتری خوشه ای ، در نهالستان بهشت سبز با شناسنامه. و گواهی بهداشت تحت نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی صورت میپذیرد.و همچنین تمامی نهال ها به صورت تضمینی ارائه میشود.

نهال فروشی بهشت سبز تولید کننده نهال‌ توت چتری خوشه ای در کشور آماده ارسال. و فروش نهال‌ توت چتری خوشه ای به تمامی مناطق ایران می باشد.

نهالستان بهشت سبز آماده هرگونه همکاری و خدمات مشاوره رایگان به باغداران عزیز به منظور خرید بهترین. و با کیفیت ترین انواع نهال با ضمانت برگشت کالا می باشد.

تولید بیش از 1000 نوع نهال خوشه ای کمیاب در سال .با بهترین کادر مجرب تولید کننده محصولات کشاورزی زیر نظر جهاد کشاورزی. ارسال به تمامی نقاط کشور با بسته بندی عالی در نهالستان بهشت سبز .

خرید

برای خرید و همینطور اطلاع بیشتر از قیمت ‌نهال‌ توت چتری خوشه ای .نحوه خرید اینترنتی‌ نهال توت چتری خوشه ای لطفا با نهالستان تماس حاصل فرمائید.

تماس با نهالستان

شماره تماس : 09141804002

شماره تماس : 09038751942

پشتبانی 24 ساعته.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *