نهال گیلاس قرمز

گیلاس خوشه ای قرمز یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه هاست. این میوه شیرین و آبداراست. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است. ارتفاع درخت گیلاس خوشه ای قرمز بین 6 تا 9 متر است.

شکوفه های نهال گیلاس خوشه ای قرمز بسیار خوشبو، معطر و زیبا هستند که در اوایل بهار تولید می شوند. درختان گیلاس از نظر پذیرش گرده توسط مادگی گل ها، خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند. به همین علت از درختان آلبالو نیز برای گرده افشانی در باغات گیلاس استفاده می شود. (به ازای هر 9 درخت گیلاس یک درخت آلبالو ). گیلاس به دو نوع اصلی شیرین و ترش تقسیم می شود.

گیلاس ترش معمولا در پخت و پز استفاده می  گردد. این گونه را کشاورزان حرفه ای در باغ های میوه پرورش می دهند.

درخت گیلاس چوب محکم و سفت و سختی دارد به همین دلیل در تولید لوازم خانگی و به عنوان هیزم در شومینه ها استفاده می شود.

خاک درخت گیلاس خوشه ای قرمز:

عمق ریشه های گیلاس سطحی است و حتما خاک باید از زهکشی مناسب برخوردار باشد (حداقل تا عمق یک و نیم متری) زیرا این درختان رطوبت خاک را دوست ندارند و رییشه هایشان در خاک های مرطوب می پوسد. گیلاس خاک های لومی شنی را بسیار می پسندد، خاک لومی شنی تقریبا همان خاک های معمولی هستند که شن هم در میان آن ها هست. زیاده روی در افزایش اسیدیته خاک و قلیایی کردن آن تاثیر منفی در رشد این درخت دارد.

کود دهی درخت گیلاس:

نیاز به کود دهی زمانی است که شاخه های گیلاس کمتر از 37-25 سانتی متر رشد کنند. زمانی که وضعیت سلامتی برگ ها خوب نیست هم درخت نیاز به کود دهی دارد. این وضعیت زمانی است که برگ ها رنگ پریده (سبز کم رنگ رو به زرد) باشند. اگر علائمی که گفته شد وجود ندارند استفاده از کود به جا نیست و با کاهش گلدهی به درخت ضرر می رساند.

برای داشتن محصولی بهتر میتوانید از کود هربان 150 گرمی ، کود هربان 25 کیلوگرمیاستفاده کنید.

نهالستان بهشت سبز گیلاس خوشه ای قرمز
نهالستان بهشت سبز گیلاس خوشه ای قرمز

آب و هوا درخت گیلاس:

گیلاس و آلبالو  آب و هوای گرم و بدون بارندگی را در فصل رشد و اواخر فصل برداشت می پسندد و به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نیاز سرمایی گیلاس حدود 900 تا 1800 ساعت دمای زیر 5 تا 7 درجه است. نور مستقیم خورشید حداقل 6 تا 8  ساعت برای این درختان ضروری است. در واقع نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس می شود.

هرس درخت گیلاس خوشه ای قرمز :

هرس یکی از مواردی است که می تواند سلامت درخت گیلاس را تضمین کند، این کار اوایل فروردین انجام می شود. هرس گیلاس خوشه ای قرمز سالانه است، .زیرا این عمل باعث کوچکتر شدن و کنترل پذیر تر شدن درخت گیلاس می گردد. با هرس کردن، هوا و نور خورشید به تمام قسمات درخت می رسد و سلامت عمومی آن را ضمانت می کند.

آبیاری درخت گیلاس خوشه ای قرمز :

بارندگی در طی زمستان بسیار برای این درخت عالی است، .بالعکس، باریدن باران در تابستان و در زمان برداشت می تواند به آن آسیب برساند، زیرا اکثر ارقام گیلاس گوشتی نرم دارند و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند.

از طرفی خشکی هم برای درخت گیلاس خوشه ای قرمز مضر است و خشکی خاک در تابستان می تواند به کاهش محصول دهی منجر شود. بنابر این در طی تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نیاز به آبیاری دارد.نیاز آبی درختان بالغ و بزرگ کمتر است و می توان آن ها را یک بار در هفته آبیاری کرد.

کاشت و تکثیر درخت گیلاس خوشه ای قرمز:

تکثیر این درخت به جز کاشت از طریق بذر، به صورت پیوند و گاها با قلمه زنی و خوابانیدن انجام می شود. اگر دانه یا هسته گیلاس در باغ کاشته شود، پس از یک سال نهال های کوچکی از آن مشاهده خواهد شد. اندازه این نهال ها به 10 تا 20 سانتی متر می رسد.  برای قلمه زدن، بخشی از ساقه، برگ یا ریشه از گیاه مادری جدا می شود و در شرایط مناسب برای ریشه زایی قرار می گیرد. قلمه ساقه از معمول ترین قلمه ها می باشد. برای پیوند گیلاس از انواع مختلف اسکنه- سپری – پوست – نیمانیم و لوله ای استفاده می شود. در این روش از ساقه را وقتی به گیاه مادری وصل است در خاک مرطوب یا پیت می گذارند، .وقتی ریشه دار شد و ریشه هایش به حد کافی رسید از گیاه مادری جدایش می کنند تا جداگانه رشد کند.

میوه گیلاس خوشه ای قرمز
میوه گیلاس خوشه ای قرمز

نحوه برداشت درخت گیلاس:

برداشت گیلاس به دو شیوه مدرن(مکانیزه) و سنتی انجام می‌شود.

در شیوه مدرن که به وسیله ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود،ماشین برداشت را به مزرعه گیلاس خود ببرید، .سپس محفظه بزرگی در زیر درخت گیلاس ایجاد کنید. و با استفاده از ماشین کشاورزی درخت را تکان و لرزش دهید، .با عمل لرزش گیلاس‌ها از شاخه جدا و بر روی محفظه ریخته می‌شوند.پس از برداشت محفظه  را جمع و درون ماشین برداشت وحمل بریزید و گیلاس ها را به کارخانه یا بازار مصرف و … منتقل کنید.

در برداشت سنتی میوه گیلاس را با دست خود بگیرید و بکشید تا از شاخه جدا کنید.، میوه گیلاس به راحتی از شاخه جدا می‌شود.پس از چیدن میوه گیلاس را در درون سبد یا جعبه بریزید و به بازار مصرف عرضه کنید.

آفات درخت گیلاس:

شپشک های گیاهی، لارو حشرات چوبخوار، مگس گیلاس و کنه تار عنکبوتی از جمله آفات گیلاس هستند.

بیماری های درخت گیلاس:

شانکر باکتریایی، کرون گال یا کال طوقه، یک بیماری مجهول که باعث کوچک ماندن برخی میوه های گیلاس می شوند، پوسیدگی قهوه ای، پیچش برگ گیلاس، لکه برگی، پوسیدگی طوقه، فیتوفترا از جمله بیماری های قارچی دیگری است.

نهال گیلاس قرمز کمیاب
نهال گیلاس قرمز کمیاب

توجه داشته باشید که :

فروش نهال گیلاس خوشه ای قرمز ، در نهالستان بهشت سبز با شناسنامه. و گواهی بهداشت تحت نظر مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی صورت میپذیرد.و همچنین تمامی نهال ها به صورت تضمینی ارائه میشود.

نهال فروشی بهشت سبز تولید کننده نهال‌گیلاس خوشه ای قرمز، در کشور آماده ارسال. و فروش نهال گیلاس خوشه ای قرمزبه تمامی مناطق ایران می باشد.

نهالستان بهشت سبز آماده هرگونه همکاری و خدمات مشاوره رایگان به باغداران عزیز به منظور خرید بهترین. و با کیفیت ترین انواع نهال با ضمانت برگشت کالا می باشد.

تولید بیش از 1000 نوع نهال خوشه ای کمیاب در سال .با بهترین کادر مجرب تولید کننده محصولات کشاورزی زیر نظر جهاد کشاورزی. ارسال به تمامی نقاط کشور با بسته بندی عالی در نهالستان بهشت سبز .

خرید

برای خرید و همینطور اطلاع بیشتر از قیمت نهال‌گیلاس خوشه ای قرمز .نحوه خرید اینترنتی نهال گیلاس خوشه ای قرمز لطفا با نهالستان تماس حاصل فرمائید.

تماس با نهالستان

شماره تماس : 09141804002

شماره تماس : 09038751942

پشتبانی 24 ساعته.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *